Wednesday 19 February 2014

Empat

Assalamualaikum,

   Pertama sekali, aku nak tanya kepada pakwe yang dah ada makwe. Engko suka makwe engko sebab apa? Heh gua tahu engko orang semua suka sangat bagi jawapan klise. Jawapan skrip drama. Tapi tak apalah, pendapat je kan? Harus diterima sebaiknya ye dak?

   Aku sebagai lelaki yang ada ilmu walaupun tak banyak selalu berpandukan kepada empat kriteria untuk mencari isteri. Agama. Kecantikan. Kekayaan. Keturunan. Ajaran Islam pun mengesyorkan kita menggunakan kriteria ini. Nanti tak adalah engko garu kepala nak cari isteri macam mana. Bukan nak cerewetlah tapi ini benda penting kot. Okay kita kembangkan empat kriteria ini satu persatu.

(i) Agama.

Ini yang paling penting. Aku bukan suruh engko orang cari ustazah ke, hafizah ke, itu ke, ini ke. Atleast dia tahu hukum hakam agama dan solatnya terjaga pun dah kira okay. Tapi zaman sekarang ni.. err. Jadi ada juga lelaki yang tak kisah pasal agama dia. Maksud aku, solat, puasa, amal ibadat etc. Ada yang kata dia lepas kahwin nak bimbing bakal isteri dia jadi lebih baik. Hm baguslah. Engko dapat pahala, si dia dapat hidayah. Alhamdulillah. Tapi kalau engko pun terjal juga. Emm k.

(ii) Kecantikan

Kecantikan. Lelaki ni kalau tak pilih yang lawa tak sah. Kalau dia pilih tak lawa mesti macam tergugat sikit iman dia bila terjumpa yang lawa. Jadi aku sarankan pilih yang ada kecantikan walupun sedikit. Moga engko puas hati walaupun kecantikan ni subjektif dan akan hilang bila kena simbah asid. Kakaka jahatnya gua. Sekarang pun ada yang tak nampak cantik sangat pun boleh cantik. Asalkan pandai bergaya dan ada personaliti menarik. Konfem gua cakap ada je mamat yang sangkut kat lu. Kahkah.

(iii) Kekayaan

Okay macam ini, bila bakal isteri engkau tu kaya, gerenti kau pun masyuk. Iyelah berkongsi itu kan kasih sayang. Tak sayang memang tak kongsi lah. Jangan kongsi laki sudah. Bila isteri kau kaya, kau pun boleh tumpang senang. Tapi zaman sekarang ni dah lain dah. Suami kaya, isteri duk rumah makan kerepek tengok WHI. Biasanya susah nak dapat bini kaya kalau bakal suaminya just kerja biasa je. Tapi kalau dah jodoh macamtu.. terima jelah ye ;)

(iv) Keturunan

Okay last kopek, keturunan. Ada yang ingat bila sebut pasal keturunan ni dia orang ingat pasal zuriat or anak. Boleh diterimalah. Sebab Islam menggalakan lelaki mencari isteri yang senang beranak. Selain itu, keturunan ini juga boleh merujuk kepada hierarki keluarga. Contohnya, keluarga Syed/Sharifah/Sheikh. Ini yang aku selalu nampak. Bila ada Syed ni nak kahwin, mesti pilih Sharifah. Sebab nak jaga keturunan. Aku tak kata tak boleh, tapi kadang ikut sangat pasal nak jaga salasilah keluarga ni pun tak best jugak. Tak banyak pilihan. Ye dak? Asalkan latarbelakang keluarga tu okay, keluarga ni baik sudah cukup bagus.

Konklusinya, patuhi empat kriteria ni InsyaAllah hidup berumahtangga engko bahagia. Chalo betey!

No comments:

Post a Comment