Saturday 26 January 2013

Perubahan

Apa sudah jadi? Sampai sekarang tak mandi lagi. K tetiba. Okay gua tak tahu nak mulakan ayat sebab gua ni pesen lambat muntahkan idea. Okay. Ermm. Errr. Urgh.

Perubahan. Harini, malam ni, jam ni, minit ni, saat ni gua nak cerita pasal perubahan. Dari aspek kemanusiaan perubahan berkait rapat dengan fizikal mental dan emosi. Tudiaa gua dah cakap serupa penceramah kat tivi pepagi. Kakaka. K gua sekarang ni dah perasan yang gua dah berubah. Tak percaya? Bagus.

Fizikal. "Eh muke qurnia dah nampak misai lah!" Kata jiranku yang masih hingusan lagi. Peduli hape gua. Tapi kadang bila gua sedang berasmara dengan cermin bilik memang gua nampak ada misai. Tapi masih di tahap awal lagi. Bukannya sepesen gaya Sarjan Saji tuu. Gua pun takut tengok. Kadang terkeluar mentol idea dimana gua nak cukur misai gua ni stail Aizat masa menang AJL. Perghhh pastu pegang mug merah perghhh pastu pakai tuxedo perghhh pastu  buat rambut... K STOP. And then, *amboi speaking london terus* minggu ni gua kena tegur dengan sifu (baca:cikgu) gua. Engko orang nak tahu sifu gua cakap apa? 

"Eh Qurnia, kenapa makin lama makin lain saya tengok muka awak ni? Awak baru putus cinta ke?"

Gua terkesima. Tak ada tanggapan lain ke macam "awak pakai garnier ke?" / "awak masuk spa ke?". Kakaka itu melebih tu. Lepas itu, sifu BI gua pula yang tegur..

"Qurnia, Why your face looks different?"

Alamak dah dua orang perasan. Gua pun cover dengan bagi alasan gua tak sihat. Memang menyusun ayat dalam english gua masa tu. Kakaka. But akhirnya memang betei apa yang dikatakan itu. Mak gua pun kata muka gua ni dah cengkung sikit. *tengok cermin jap* . Yelah beteilah semua tu. Gua tahun ni bizi sikit. Banyak tanggungjawab harus diselesaikan sampai makan pun tak terurus. Engko orang tak usah kesian, paling kurang menangis kat bahu gua. Kekeke.

Mental. Minggu ni gua stress. Stress dengan amanat dan tanggungjawab. Stress itu membunuh. Tapi bagus juga sebab latih mental untuk bertahan. Brainwash, kutuk,  caci, reject, maki hamun semuanya gua boleh hadam. Dah hadam jadilah nutrisi hati. 


Emosi. Dah tahu gua ni tengah stress, mestilah nak marah. Tapi gua lain. Ya gua memang lain. Gua tak marah tapi gua pendam marah gua tu dalam-dalam. Sampai ada yang tanya gua lepas gua kena maki hamun dengan seseorang, "Tak rasa marah ke tadi?". Cik kak.. Sabar itu menyeronokkan. Lagi seronok daripada mengekpresikan diri, mimik muka sambil menjerit perkataan yang tak sepatutnya. Faham tak? Tak faham? Samalah. Gua pun tak faham apa yang gua cuba sampaikan. Dah kena mesti faham. K..

P sepak S : Inilah kehidupan. Tak ada yang senang tanpa susah dahulu. Bila dah hadapi kesusahan nescaya dapatlah diatasi masalah lain. Sekian. Wasalam. Chalo Betey!


No comments:

Post a Comment